Historia walizek

Pierwowzory walizek występowały w postaci drewnianych skrzyń, które wożono ze sobą. Estetyka nie była tutaj priorytetem, aczkolwiek już wiele stuleci temu spotykało się skrzynie z ornamentami oraz bogatymi zdobieniami. Wówczas po raz pierwszy wysnuł się trend, według którego jakość oraz stan przedmiotów bagażowych świadczył o statusie społecznym oraz prestiżu. Jest tak do dziś – konsumenci mogą wybierać wśród budżetowych walizek, lub kupić produkty z linii premium, których ceny potrafią przyprawiać o zawrót głowy.

Sposób wykonania zmieniał się przez stulecia. Jak już wspomniano, pierwsze przedmioty pełniące rolę bagażu występowały w postaci ciężkich,

wielkich gabarytowo skrzyń, wykonanych z drewna lub metalu. Były one transportowane przy użyciu specjalnych przewoźników. Od czasów 2 wojny światowej, małogabarytowy, ręczny, osobisty bagaż stopniowo nabierał na popularności, stając się przedmiotem codziennego użytku, wypierając wielkie, ciężkie i nieporęczne skrzynie.

1153 to rok w którym najwcześniej odnotowano bagaż na kółkach. Miało to miejsce w Palestynie podczas krucjat, wówczas były to transportery na broń oraz narzędzia. Transporter taki ciągnęła za sobą piechota – co jest sposobem użytkowania walizek podróżnych niezmiennie po dziś dzień. Pod koniec XVI wieku natomiast termin ‚bagaż’ po raz pierwszy pojawił się w angielskim słowniku Oxford (wer. angielska luggage), co świadczy o rozwoju konceptu na szerszą skalę.

Nieco później, w 1854 stworzono firmę Louis Vuitton. Na początku swojej działalności, ten francuski dom mody bardzo intensywnie skupiał się na projektowaniu walizek podróżnych. Dziś jest dobrze znany również z produkcji torebek damskich oraz innych produktów galanteryjnych. Louis Vuitton wprowadził kilka innowacji tamtych czasów – ich walizki były stosunkowo płaskie (nie miały owalnych kształtów w swojej górnej części), dzięki czemu stały się bardziej kompaktowe, poręczne i wydajniejsze w przechowywaniu podczas podróży zbiorowych – to przełom dla przyszłych podróży pociągiem, autokarem jak i samolotem.

W latach 1870, najpopularniejszym sposobem transportu były rejsy parowcami. Warunki przechowywania bagażu wewnątrz nie były zbyt sprzyjające – bagaże były narażone na przemoczenie oraz ślizganie się, w zależności od warunków panujących na wodzie. To kolejny krok w wypracowywaniu nowoczesnej koncepcji walizki – ówcześni projektanci poszukiwali rozwiązań pozwalających uczynić walizki wodoodpornymi oraz wytrzymałymi na uszkodzenia fizyczne – jeśli byłyby niewystarczająco mocne, mogłyby rozpaść się w momencie zderzania się z wieloma innymi, podobnymi obiektami. Stosowano głównie drewno oraz mocną skórę, a całość konstrukcji wzmacniano metalowymi ramami.

Koniec XIX wieku to kolejny boom dla designerów oraz marek premium. Startuje biznes S.T. Dupont, produkujący najznakomitsze walizki które przypadały do gustu ówczesnym władcom, takim jak Napoleon III czy cesarzowa francuska.

Od roku 1886 zrewolucjonizowano względy bezpieczeństwa – Louis Vuitton przedstawił pierwszy zamek antywłamaniowy. Dziś zamki w różnego rodzaju bagażach są swoistym standardem.

Przejdźmy do lat 20 XX wieku. Nadeszła era samochodów, wraz z nią silne zapotrzebowanie na kompaktowy bagaż podręczny. Walizki z tamtych lat zaczęły coraz bardziej nawiązywać kształtem oraz designem do obecnych odpowiedników – wielkogabarytowe bagaże zdecydowanie odeszły do lamusa. Walizki z racji komfortowych i bezpiecznych warunków przechowywania w bagażnikach prywatnych aut nie musiały już być tak solidne – nadeszła pora na silną ekspansję lekkich walizek budżetowych. Trzy dekady później pojawiła się możliwość podróży powietrznej.

To właśnie wtedy poszukiwano najbardziej charakterystycznych atrybutów nowoczesnych walizek podróżnych: kółek, składanych rączek, zamków błyskawicznych oraz różnego rodzaju zabezpieczeń spotykanych aż do dzisiaj. Opracowywano również coraz lżejsze materiały z których wykonywano walizki i inne bagaże.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *